maandag 21 december 2015

Last van een sleur? Kom uit die automatische pilootstand jij!

Hoe zien jouw dagen eruit? Word je nog uitgedaagd of heb je het gevoel dat je elke dag hetzelfde riedeltje afwerkt? Oftewel, heb je het gevoel dat je leeft of dat je geleefd wordt? Van elke dag kan je in principe iets leuks maken, maar je komt er simpelweg niet op omdat je in de automatische pilootstand staat. Ik daag je uit! Ga deze week eens uit je comfort zone! Doe eens iets geks! 10 ideeën van mij om mee aan de slag te gaan:
  1. Neem eens een andere route naar je werk/naar de sport/naar je studie/naar huis, eentje die je nog niet genomen hebt. Deze heb je vast al eens gehoord, maar doe je het ook wel eens?
  2. Doe eens iets leuks voor een onbekende. Dat kan gewoon anoniem. Voorbeeldje, mijn lieve vriendinnetje en ik waren een keer aan het lunchen in een cafeetje en toen kregen we ansichtkaartjes mee. Normaal zou ik het in de prullenbak gooien, maar toen kreeg ik een idee. We hebben toen een grappig berichtje op de kaart geschreven en in de brievenbus bij een wildvreemde gedaan! Dat gaf op de een of andere manier echt een kick, want je gaat fantaseren over wanneer vindt ie ‘m en moet ie er om lachen of niet.


  3. Praat eens met iemand waarmee je normaal nooit een heel gesprek zou aanknopen. Bijvoorbeeld de caissière, de groenteboer, een zwerver die je om geld vraagt, de buurman die je eigenlijk nog nooit gesproken hebt, de vrouw achter de balie op het werk, you name it. Zo had ik laatst een gesprek met degene die in dat hokje zit op het station waar je je OV-fiets kan ophalen. Ik moest mijn banden opgepompt hebben. Het was al laat op de avond, dus ik vroeg hoe lang hij nog moest werken. En zo ontstond een gesprek over hoe hij bij de baan terecht kwam; hij was blij dat hij zijn eigen geld op deze manier kon verdienen, want hij had hiervoor een  WaJong uitkering (hij is slechtziend). Ik ben dan altijd wel benieuwd of dit een baan is die iemand echt wilt. En zo kwam ik erachter dat hij heel dingen van hout maakt! Zo heeft hij een mooie lamp ontworpen van houten schijfjes en hij heeft zelfs een eigen website! Cool toch?! Dat verwacht je toch niet?! Hij kon daar helaas niet van rondkomen, dus vandaar dat hij iets anders erbij moest hebben. Ik zei al, man je moet reclame maken hier, leg je gewoon wat flyers neer van jezelf. Omdat ik helemaal pro ‘maak je dromen waar’ ben, maak ik even van de gelegenheid gebruik om reclame te maken voor hem! Dus, ga allen direct naar de website van Aart Giskes!
  4. Doe eens iets anders dan tv kijken. Ik merk bij veel mensen, dat direct de tv aangaat zodra ze thuis komen. Aangezien dingen die bewegen je aandacht trekken, wordt je snel in de tv gezogen. Daar had ik vroeger heel veel last van. Je kon tegen me aanpraten wat je wilde, maar ik hoorde je niet! Ik kon me niet lostrekken van het beeld. Nu nog wel, daarom zet ik zelf de tv niet standaard aan. Voor je het weet is je avond om en weet je eigenlijk niet meer wat je gekeken hebt. Begrijp me niet verkeerd, er is niets mis met af en toe lekker een avondje bankhangen. Maar wil je een keer wat anders, bedenk dan wat er altijd al op je wishlist staat, maar er gewoonweg niet van komt. Ga eens schilderen als dat altijd al hebt willen doen, pak een bord- of kaartspel en ga dat met je geliefde/gezin/huisgenoten/buurman spelen, duik de schuur in en ga dat kastje eens afmaken. Je kunt het zo gek niet verzinnen!
  5. Neem eens de tijd om zelf iets te maken wat je lekker vindt. Laatst heb ik zelf glühwein gemaakt. Super leuk om te doen, en nog leuker als het goed lukt! Denk je, nou ik ben echt geen keukenprinses, dat lukt mij toch niet? Of, ik heb daar helemaal geen tijd voor! Er zijn super veel receptjes die zo makkelijk zijn, dat iedereen dat kan en die snel kunnen! Glühwein maken doe je bijvoorbeeld door rode wijn in een pan te doen, er heel veel kruiden en wat sap bij te gooien en dit een half uur te laten trekken. Dan gooi je er nog wat bruine suiker in om het wat zoeter te maken. Zo simpel kan het zijn! Wat ik er zo leuk aan vindt is dat zelfgemaakte dingen vaak veel lekkerder zijn. Daarnaast voel je elke keer als je iets eet of drinkt wat je helemaal zelf heb gemaakt een soort van trots of genoegdoening. Dat gevoel kan je bij de Appie echt niet kopen!
  6. It’s all in the details. Ga eens op details letten. Wat mij eens was opgevallen, was dat wanneer je je theezakje in het hete water doet (moet je wel een doorzichtig glas gebruiken), er heel bijzondere kleurige slierten ontstaan. Moet je m niet heen weer dippen, want dan is het effect weg. ;).

    Je kunt ook net als vroeger kijken wat je in wolken ziet, of dat je een keer in de regenplassen kijkt wat voor weerspiegeling het geeft. Deze foto die ik een aantal jaar geleden heb gemaakt, vind ik nog steeds geniaal!


























  7. Doe eens iets wat je vroeger altijd deed. Ik liep laatst over de Zelfgemaakt Kerstmarkt in Utrecht. Daar kwam ik allemaal spulletjes tegen waardoor ik weer dacht aan vroeger. Zo werden er kaartjes verkocht met een afbeeldinkje van strijkkralen bijvoorbeeld. Super leuk! Dat deed me denken aan verfspatten, bloemen drogen en daar iets me maken, flessenvoetbal, apenkooien, ga zo maar door. Waarom zou je dat als volwassenen niet meer kunnen doen? Leuk is leuk toch :)!
  8. Geef je eens op voor een proefles bij een sport die je altijd al eens hebt willen proberen. Proeflessen zijn uiterst geschikt als je gewoon eens wat wilt proberen. Je zit niet direct aan een sport vast, maar je hebt je toch weer even ingespannen en iets nieuws geprobeerd.
  9. Plan een 'quality time'-dagje/-weekendje met iemand die je graag ziet en juist te weinig ziet. Geen geld? Er is genoeg te doen wat geen of weinig geld kost. (Kerst-)Markten, gratis festivals, evenementen, windowshoppen, picknicken, via vakantieveilingen.nl een goedkoop uitje boeken, ga zo maar door. Je zou zelfs een weekendje weggaan voor heel weinig geld. Denk aan blablacar.nl om naar de bestemming te komen, couchsurfing.com om een slaapplekje te vinden, enzovoort. Dat laatste wil ik dit jaar gaan proberen :)!
  10. Zet iets wat je zelf niet meer op Marktplaats of Facebook en vraag er geen geld voor, maar ruil het. Wie weet ruil jij je oerlelijke trui wel voor een heerlijke taart!
Genoeg ideetjes zo? Hopla, geen reden meer om in een sleur te zitten :)!

Wat doe jij als je merkt dat je in een sleur raakt? Heb jij nog leuke ideeën? Laat je horen!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten