vrijdag 8 januari 2016

Challange: reprogram your brain

Als je geboren wordt begin je met een schone lei. Je hebt nog geen opvoeding gehad, je hebt nog niets meegemaakt (oké, misschien is door een klein gaatje geperst worden geen feest), er is nog niets dat jou heeft beïnvloed. Door opvoeding en gebeurtenissen in je leven leggen je hersenen bepaalde verbanden, waardoor je wordt gevormd. Je hersenen zijn constant in beweging. Stel dat je moeder je altijd weg trok bij honden die langskwamen, grote kans dat jouw hersenen een link hebben gelegd tussen honden en gevaar. Of misschien heb je altijd te horen gekregen van je ouders dat je zo slim bent, of juist eigenwijs, lui, misschien zelfs knap of lelijk. Deze overtuiging heb je altijd met je meegenomen. Waarschijnlijk vind jij nu nog steeds dat je deze eigenschap bezit. Ook zeggen ze weleens dat wanneer je heel onzeker bent, dat je in de spiegel tegen jezelf moet zeggen dat je geweldig bent, zodat je uiteindelijk zekerder wordt over jezelf. Dit wordt ook wel affirmeren genoemd. Of het waar is of niet, geen idee, maar wel leuk om een experiment te doen!

Mijn overtuiging? Ik heb enorm moeite met opstaan ’s ochtends, ik droom door, word slaperig wakker, druk 100x op snooze waardoor je alleen maar slaperiger schijnt te worden. Hier had ik vroeger al last van. Mama noemde mij altijd een nachtbraker. Hoewel ik tegenwoordig niet bijzonder laat naar bed ga, blijft het moeite met opstaan wel. Het gebrek aan verplichtingen in de ochtend helpt ook niet echt mee. ‘Creëer noodzaak’ zou een oplossing kunnen zijn, oftewel, zorg dat je afspraken hebt in de ochtend waardoor je er wel uit moet. Al moet je jezelf er dan als nog uit slepen en ben je afhankelijk van iets wat buiten jezelf ligt. Hoe mooi zou het zijn als je dus uit jezelf, vol enthousiasme uit je bed zou springen? Whaa ik zie het al voor me, vogeltjes die fluiten, stralend zonnetje, nog net geen  sound of music op de achtergrond :P en vol optimisme de dag tegemoet! Haha nee dat is iets te overdreven, maar het zou wel lekker zijn als wanneer mijn wekker gaat, ik gewoon klaar wakker wakker word en vol energie aan mijn dag kan beginnen. Ik wijt het aan het beeld dat ik van mijzelf heb als ‘alles behalve een ochtend’-mens (of is het toch gewoon mijn biologische ritme? Lastig!!!). Als ik dat beeld nou eens kon veranderen? Dus ik ga een theorie testen. Als je hersenen vroeger als het ware geprogrammeerd zijn door opvoeding, waarom zou je jezelf dan niet kunnen herprogrammeren?

Dusss, beste mensen, ik ga vanaf nu elke dag tegen mezelf zeggen dat ik ’s ochtends zo makkelijk wakker word en dat ik het zo fijn vind om vroeg op te staan ;). Eens kijken hoe lang het duurt tot mijn gedrag mijn koppie inhaalt :)! Keep you posted.

Heb jij bepaalde overtuigingen die jou in feite beperken? Wat zou jij willen herprogrammeren? Hoe denk je over affirmaties? Geloof jij dat dit werkt of heb je een andere oplossing? Laat je horen!

bron foto



Geen opmerkingen:

Een reactie posten