woensdag 9 december 2015

Ben je weleens jaloers op iemand? Goed man!

Gisteren heb ik een heel leuk gesprek gehad met Kai Vermaas. Hij heeft de University of Happiness opgericht, hij heeft boeken geschreven, en hij heeft het programma 365 dagen succesvol mee ontwikkeld. Nou best tof toch om dat bereikt te hebben op je 24e? Zijn grootste inspiritatiebron was de seminar "Succes door eigen creatie" van David de Kock. En Sietske zou Sietske niet zijn als ze zich niet even zou gaan verdiepen in David de Kock. Ik wil wel weten wat hem dan zo bijzonder maakt. 

De meeste hits die uit Google kwamen rollen gingen over 365 dagen succesvol. Nou vooruit, dan dat project maar. Ik ben even gaan neuzen op de website. Er stond iets over dat je een lesprogramma in 2016 kon volgen, maar dat was mij toch even net wat te duur. Wat je als arme sloeber (zelf voor gekozen, hoef je geen medelijden mee te hebben) wel kan doen, is  je gratisch (!!) inschrijven voor de online cursus "13 stappen naar succes". Ik wilde wel eens weten wat je dan opgestuurd krijgt, dus zo gezegd, zo gedaan. Voornaam, check, emailadres, check. En het eerste mailtje is al binnen!

Les 1: Wat is je verlangen?
Heel leuk, je krijgt dus filmpjes opgestuurd waarin David en Arjan (hij werkt met David samen) je iets vertellen over een bepaald thema. De eerste opdracht is dus uitzoeken wat je verlangen is. "Ja hee, dat is makkelijker gezegd dan gedaan! Daar doe ik al een jaar over om dat te ontdekken!", dacht ik nog. Tot David vertelt dat je via jaloezie erachter kan komen wat je verlangens zijn. Jaloezie klinkt altijd zo negatief, maar eigenlijk is het dus best functioneel. Ontdek voor jezelf maar eens dat als je jaloers bent dat dat dus eigenlijk iets anders betekent. Ik moest direct lachen! Ken je dat? Zo'n ping moment? Dat je denkt ja, inderdaad man! Nou dat had ik. Zo'n onzichtbaar peertje ging naast mijn hoofd branden.

Bron foto

Dussss... Op wie ben ik jaloers (zo even de mensen die als eerste in mij opkomen):

  • Yosser Dekker. Hij heeft zo veel leuke dingen opgezet! Het is een ondernemer die van alles en nog wat organiseert in Arnhem. Zo heeft hij vorig jaar bijvoorbeeld het festival Ruimtekoers opgezet. Een maand lang was er van alles en nog wat te doen in een leegstaand kantoorpand. Geweldig toch?! 
  • Floortje Dessing. Zij reist de hele wereld af en leert van alles en nog wat over andere culturen, gebruiken enzovoort. Daarnaast heeft ze ook een winkel in Amsterdam en Utrecht waar je allerlei duurzame spullen kan kopen.
  • Roland Jonkman. Dat is dus degene die ik laatst heb geïnterviewd. Hij heeft zijn eigen bedrijf en bedenkt festivalconcepten en ontwerpt interieurs, hij staat met zijn wentelteefjeskar op festivals, wil huiskamerconcerten organiseren, etc. Eigenlijk pakt hij alles aan wat hem leuk lijkt. Vet toch?!
  • Eckhart Tolle. Hij is van de een op de andere dag losgekomen van zijn ego. Je ego is dat stemmetje in je hoofd dat je soms weerhoudt van allerlei dingen omdat het vindt dat je het niet kan of dat het niet bij je past. Best lekker als je daar in één keer vanaf bent!
  • Robert Bridgeman: Hij heeft allerlei culturen en religies onderzocht om uit al deze filosofieën een eigen gelukmaakmethode te ontwikkelen. Daar heeft hij ook een boek over geschreven.
  • Zoë van Moderne Hippies. Moderne Hippies is een blog over lifestyle, mode, reizen, interieur en noem maar op. Maar dan op z'n hippies. Moderne hippies dan. Alles waar ik ook geïnteresseerd in ben!

Waarom ben je jaloers op diegene?
Ik denk dat iedereen jaloers op iemand kan zijn om een andere reden. Ik vind Yosser bijvoorbeeld tof omdat hij onderneemt, veel bereikt en vernieuwing brengt in de stad. Een ander is jaloers op hem om zijn netwerk heeft of omdat hij betrokken is geweest bij de herdenking van de slag om Arnhem. Floortje Dessing vind ik tof omdat ze veel ziet van de wereld, maar tegelijkertijd ook omdat ze heel bewust is geworden van de aarde en de natuur en van hoe mensen met elkaar omgaan. Dus eigenlijk vind ik haar tof omdat ze zo bewust is en anderen wil aanzetten tot het bewuster omgaan met de wereld. Alle mensen waar ik jaloers op ben, zijn ondernemers die hun dromen achterna gaan. Ook zijn het mensen die gelukkig zijn en anderen gelukkig willen maken door iets creatiefs/sociaals op te zetten of door iets bij te dragen aan bewustwording. 

Dus waar verlang ik naar? Het ondernemerschap (zei zij heel voorzichtig). Leuke projecten opzetten (zei zij hoopvol). Mijzelf en anderen gelukkig maken (zei zij enthousiast)! Door meer bewustwording te genereren (Jaa!!)!

Welke mensen benijd jij? Waar verlang jij naar? 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten