maandag 26 oktober 2015

Reversed goal setting


Waarom doen we wat we doen, doen we niet wat we niet doen en zeggen we dingen te willen doen, maar doen ze toch niet? (zeg dat maar eens 3 keer achter elkaar ;))

Die vragen houden mij steeds vaker bezig. Zo zeg ik bijvoorbeeld al jaren dat ik wel eens ontwikkelingswerk zou willen doen. Toch zijn de reisjes die ik maak voor mijn eigen plezier, en niet om anderen te gaan helpen. Hoe zit dat toch? Je hoort wel vaker dat mensen op hun leven terug kijken en spijt hebben dat ze bepaalde dingen niet hebben gedaan.

In mijn geval, met het voorbeeld van ontwikkelingswerk, is dat er gewoon nog niet van gekomen. Toen ik oud genoeg was om alleen te reizen, ging ik naar Turkije met mijn zus en kreeg ik daar een vriendje. Al mijn vrije weken besteedde ik daar. Toen het uit ging dan? Nope, toen ging ik studeren in het buitenland en stond feesten iets hoger op mijn lijst. Ergens along the way is dit doel van mijn lijstje verdwenen. Of ben ik mijn prioriteitenlijst uit het oog verloren? Wat maakt het dat het ene doel wel behaald wordt en het andere niet?

Mijn doelenlijstje:
  • Een grote en mooie reis maken
  • Uitzoeken met welke interesse/hobby/voorliefde ik mijn geld wil verdienen en daar naartoe werken
  • Meer over mijzelf ontdekken

Ontwikkelingswerk staat er nu niet meer op. Het is wel iets wat ik ooit nog een keer zou willen doen, maar niet per se nu. Mijn leven staat denk ik nu meer in het teken van zelfontwikkeling en richting bepalen.

Toen ik zo mijn lijstje aan het opschrijven was, dacht ik, laat ik dit eens naast hetgeen wat ik nu doe leggen om te kijken of ik wel stappen zet in die richting. Dit zijn mijn dagelijkse bezigheden nu:
  • Ik schrijf deze blog om mijn gedachten op een rijtje te krijgen en van mij af te kunnen schrijven over wat mij bezig houd. Tegelijkertijd hoop ik dat mensen geïnspireerd raken of dingen herkennen bij zichzelf. Ook hoop ik ervaringen van anderen te horen, waardoor ik zelf weer geïnspireerd raak. Waardes: Inzicht, wederzijds inspireren, overzicht, humor
  • Ik organiseer Couch Surfing Meetings in Deventer, om zo mijn sociale netwerk op te bouwen in Deventer. Ik vind het belangrijk dat ik een eigen sociaal leven heb. Daarnaast vind ik het ook leuk om dingen te organiseren. Waardes: gezelligheid, relaties, spontaniteit, creativiteit, organiseren
  • Ik ben bezig om ons huisje mooi te maken, zodat ik me thuis voel in mijn vriend zijn huis (Toen ik hier introk, was het huis nog een beetje een man cave). Daarnaast vind ik het belangrijk om een aandeel te leveren in het samenzijn. Nog een bijkomstigheid, ik kan zo mijn creativiteit kwijt. Waardes: thuis voelen, gelijkheid, creativiteit
  • Ik probeer verschillende soorten vrijwilligerswerk, zodat ik kan ontdekken in welke sector ik wil werken en zo ervaring kan opdoen. Waardes: zelfontwikkeling, loopbaan voorbereiden, richting zoeken
  • Ik volg de opleiding creatieve handvaardigheid opleiding, omdat ik wilde uitzoeken waar mijn creativiteit ligt en of dit iets is waar ik in de toekomst mijn geld mee wil verdienen. Waardes: onderzoeken, creativiteit, zelfontwikkeling, richting zoeken.
  • Ik zit sinds kort bij de survival vereniging, zodat ik kan sporten op een speelse manier, in de natuur en tegelijkertijd nieuwe mensen kan leren kennen. Waardes: natuur, lichaam in vorm houden, sociaal netwerk
  • Ik probeer elke maand creatieve manieren te vinden om geld te verdienen, zodat ik mijn vaste lasten kan betalen. Waardes: zelfstandigheid, creativiteit, uitdaging, vrijheid.

Als ik zo terug kijk op wat ik doe en dit vergelijk met mijn doelenlijstje, dan lijken veel dingen die ik al doe te leiden naar één van mijn doelen. Het enige wat ik nog niet aanpak, is een grote reis maken. Hier heb je geld voor nodig, en ik ben juist aan het uitzoeken wat ik wil, waardoor ik niet een vaste baan heb, waar ik mijn geld mee kan verdienen.

Door mijn dagelijkse bezigheden te vergelijken met mijn doelen, valt mij op dat enkele dingen die ik nastreef, niet op mijn doelenlijst staan, maar die ik minstens net zo belangrijk vind! Ik heb ze als vanzelfsprekend gezien, terwijl ik hier mijn meeste tijd en energie aan kwijt ben.

Update lijstje:
  • Mijzelf thuis voelen in Deventer
  • Mijzelf kunnen onderhouden, zodat ik mijn vrijheid kan behouden
  • Meer over mijzelf ontdekken
  • Uitzoeken met welke interesse/hobby/voorliefde ik mijn geld wil verdienen en daar naar toe werken
  • (Een grote en mooie reis maken)

Zoals ze zeggen in het Engels “You only have so much time”. Ondertussen ligt één van je vrienden of familieleden in het ziekenhuis, heb je elk weekend één of meerdere verjaardagen waar je naar toe wilt, zijn er ook nog vrienden en familie die je buiten ziekenhuisbezoekjes en verjaardagen graag wilt zien. Nog niet eens gesproken over het huishouden, koken, boodschappen doen, hond uitlaten, ruzie maken, ruzies uitpraten, etc. Die minidoelen die je elke dag hebt, kosten ook tijd en krijgen prioriteit op je hoofddoelen.

Door je lijstje met doelen te vergelijken met wat je nu in je dagelijkse leven al oppakt, krijg je meer inzicht in je daadwerkelijke doelen, dan wanneer je sec doelen stelt. Zo neem je ook je intrinsieke drijfveren mee in het opstellen van je doelen en niet alleen maar de doelen die je bedacht hebt met je hoofd.

Zo eindig je niet met een lijst vol niet bereikte doelen, maar zie je in dat je andere doelen over het hoofd hebt gezien en die wel hebt behaald. Ook kom je misschien tot inzicht waarom je een bepaald doel niet bereikt, doordat jouw andere doelen hier haaks op staan of door andere belemmeringen.

In mijn geval, met mijn droom van die grote reis? Misschien komt dat avontuur nog wel, maar op dit punt in mijn leven vind ik andere dingen net even wat belangrijker.


Wat is jouw doelenlijstje? Hoe pak jij het behalen van je doelen aan? En behaal je ze dan ook altijd of blijven er, net als bij mij, nog wat doelen op staan? 

2 opmerkingen:

  1. Tof verhaal Sietske! Gaaf om te lezen hoe je zo tot inzichten bent gekomen:)

    Toen je het had over waarom mensen niet altijd doen wat ze willen doen, moest ik aan de rationele keuze theorie denken... Deze theorie gaat ervan uit dat de keuzes die mensen maken zijn gebaseerd op een afweging van kosten en baten. Ik denk dat het voor een groot deel wel klopt dat veel mensen gaan voor de doelen die het meest opleveren en waar ze de minste offers voor moeten brengen... Voor het maken van een grote reis moet je waarschijnlijk meer kosten maken (financieel, maar ook tijd, en missen van vrienden en familie, het missen van luxe) dan voor het zorgen dat je je thuis voelt in Deventer.
    Gelukkig is de mens geen machine en hebben we ook nog gevoel.. We doen dus natuurlijk niet alles alleen met onze ratio!

    Wat ik verder denk over doelen, is dat het enerzijds belangrijk is om doelen te stellen en na te streven, zodat je als mens vooruit gaat en niet blijft hangen in ontevredenheid. Anderzijds denk ik dat je bij het streven naar doelen niet uit het oog moet verliezen wat je al hebt en wat je soms ook aan komt waaien zonder dat je er heel hard naar op zoek was :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je berichtje. Ik herken de kosten en baten theorie wel ja. Met sporten bijvoorbeeld haha. Ik kan me helemaal vinden in het laatste gedeelte. Ik denk dat het heel goed is om dingen te laten aanwaaien en mee gaan met de flow. Zo heb ik zelf al veel dingen meegemaakt die ik zelf nooit zou hebben kunnen bedenken! Leuk!

      Verwijderen